Så fungerar en amerikan

Idag kan man på Aftonbladet läsa om hur någon mejat ner en fotgängare och sedan smitit från platsen. Passande nog läser jag just nu boken "Amerikanerna - Sådana är de, så tänker de" av Staffan Ekendahl som jag köpte på Myrorna för 5 kronor här om veckan. Boken kom ut år 2005, och är därmed relativt färsk, och tack vare ett av kapitlen som jag faktiskt läste så sent som i förrgår så förstår jag händelsen som omskrivs fullt ut. Låt mig citera ett stycke ur boken:

"En annan tragisk effekt är att en läkare som av en slump kommer till en trafikolycka eller hamnar i en annan situation där hans kompetens skulle efterfrågas, inte vågar ge ett enda handtag för att hjälpa en behövande. Gör han fel, eller inte tillräckligt när han står där utan sjukvårdens resurser, kan han åtalas och dömas till ett högt skadestånd. Gör han däremot inget allt så har han inte gjort något fel i lagens mening."

Med andra ord är amerikanernas handlande i detta fall en konsekvens utav den stämningskultur som råder i landet. Rädsla för att riskera att mista allt man äger om man hjälper en medmänniska i nöd.

Till bloggens startsida


Kommentarer
Postat av: Ylva

2008-06-06 @ 19:09:12
Postat av: Ylva

Håller verkligen med dig. Dom är så "korkade" om jag får säga så.

Postat av: simon

Men är stämmningskulturen enda förklaringen, hade det verkligen varit någon skillnad om samma sak hände i Sverige? Det tror inte jag. När Anna Lindh blev knivhuggen på NK stod väl folk bara och glodde fast hon ligger och förblöder. Tyvärr, den västerländska civilisationen är nog inte så utvecklad som man inbillar sig.

2008-06-06 @ 21:31:06
Postat av: Tungruffel

Minst en gång i veckan ser man ett klipp som hela tiden "skakar USA" Jag tror att såna här saker bara händer i USA.

Varför hör man aldrig nåt som skakar Sverige eller Europa????

2008-06-07 @ 01:05:08
URL: http://aftonbladet.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback

Min profilbild