En temporär låsning

Min partner in crime, E, gjorde ett smart drag och flyttade sin blogg en sväng så att Djuröfjantarna inte kan hitta den. Jag valde att sätta lösenord på min. Temporärt i alla fall.

Anledningen till att jag valt att sätta lösenord är enkel och finns att läsa i texen nedan. Den texten skrev jag i söndags egentligen men publicerade den aldrig då, ville inte förvärra läget, men här har ni det alltså:

"Blogga inte, du kan få sparken


Klockan var strax över 10 i morse när glädjeruset över den ack så perfekta fickperkeringen lagt sig och jag äntligen lyckades somna in. Efter knappt fem timmar avbryts min skönhetssömn abrupt av att telefonen ringer. Det är chefen. Alltså chefen, inte "chefen". Chefen är mycket missnöjd.

Jag har bloggat jävligt olämpligt. "Såna saker skriver man inte om ett företag." Dessutom påpekar han att jag brutit mot tystnadsplikten, främst genom att publicera några bilder tagna inne på labbet. "Du behöver inte komma på måndag." "Vi får se vilka påföljder detta får."

Ååååkej.

1. Jag är osäker på vad jag faktiskt skrivit som är så hemskt. Att vi blir inkallade i sista sekund för att jobba extra? Att vi inte får vår utlovade ledighet? Att företaget inte håller sig till lagen angående veckovila? (Det har jag inte skrivit direkt, men kanske indirekt när jag avslöjat mina arbetstider och hur många timmar jag hunnit sova mellan passen. What do I know.) Avslöjat hur några kollegor, som får jobba kvar, super sig fulla inne på arbetsplatsen, på labbet? Lagt upp en bild på en annan kollega som vilar på golvet på sitt nattchift vid obefintlig aktivitet? Förklarat för mina vänner som är nyfikna på mitt jobb, vad jag egentligen sysslar med? (Ja, jag trodde det bara var mina vänner som intresserade sig för min värdelösa blogg och mitt astråkiga liv, men tydligen är regionschefen det också.) Skrivit att jag surfar på jobbet när det inte finns något att göra?! (No worries chefen, det är ingen jobbdator med surf-förbud som jag surfat på, vilket många av mina kollegor som får jobba kvar gör typ hela tiden. Jag har en egen laptop, utrustad med Firefox och ett mobilt bredband.) Är det för att jag lite lätt touchat vid ämnet att en smula särbehandling med halvtråkiga konsekvenser förekommer på arbetsplatsen? Är det för att jag nämnde att det brunnit uppe på en silo? Är det för att jag skojade om mitt "blatteblod" i mitt senaste inlägg? Okej, det kanske var lite lågt, att skoja om att bränna ner anläggningen eller att stjäla några pennor, men herregud. Den som inte förstår att man inte ska ta sånt på allvar, speciellt inte när jag är den som står för författandet, den... Ja den förstår inte, helt enkelt.

2. Tystnadsplikten. När vi började fick vi förklarat för oss vad tystnadsplikten innebar för det här arbetet, eftersom jag undrade vad arbetsplatsen egentligen dolde för hemligheter som vi inte fick avslöja för allmänheten. "Nej men det är typ bara det att man inte får avslöja vilken bonde som kommer med vad, och vilka värden har har på sitt spannmål, ungefär." Mig veterligen har jag inte brutit mot det i min blogg. Anyone?

3. Jag behöver inte komma på måndag. Nej, jag behöver alltså inte komma på måndag och tisdag, trots att mitt anställningsavtal löpte ut i fredags kl 23:59, och hoppa in för "chefens" kompisar. (Dom som inte ville jobba helger och som får ledigt när dom vill, ya'll know). Ajdå. Sadface.

4. Ja, påföljderna blir onekligen intressanta. Får mig att tänka lite på en av mina gode vän Blues textrader i en låt. (Okej, han är inte min vän, inte ens nästan faktiskt, men det känns bra att skriva så ändå.) "Varför vill ni tjafsa med mig? Är det krig ni vill ha så är det helt okey. För jag tänker inte backa för nån, så om ni känner för att testa, kom!" Tolka det som ni vill. :)

Men så fick jag ett sms, kanske en halvtimme efter att jag fått beskedet myself, som fick mig att inse att en analys av det hela egentligen var helt onödig. Chefen hade ringt min kollega och väninna Emma också. Han hade avskedat henne på samma grunder. Hennes blogg om någons är, i alla fall i min mening, väldigt oskyldig. Det tyckte väl egentligen chefen också eftersom han inte kunde komma med några konkreta exempel på vad hon skrivit som var så galet, när hon frågade honom om det. Hur som helst så slipper hon också hoppa in på måndag och tisdag och jobba extra, hennes kontrakt löpte ju också ut i fredags. Uh.

Vilket jävla liv det skulle bli om chefen verkligen fick veta allt alla gjorde inne på den där arbetsplatsen."

Till bloggens startsida


Kommentarer
Postat av: Sabina

Herregud. Vet inte ens vad jag ska säga.

Postat av: Fredric

Let's kill 'em all!



</3 Chefen </3

2008-09-16 @ 10:26:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback

Min profilbild