Djurplågeriet är vardagsmat nere i europa

Djurplågeriet som pågår i dunfabrikerna kom knappast som någon nyhet för mig. Tack vare(?) det ungerska blodet som flyter i mina ådror har en hel del besök gjorts i mina fäders hemland. Jag har både hört och sett sanningen på nära håll. Ungrare över lag må vara nationalistiska men detta skäms dom inte över. Det är väl inte kostigare än att kasta ut en hund man tröttnat på på gatan?! En hund som man allt som oftast egentligen inte hade något direkt kontakt med medan man ägde den heller mer än när man slängde ut några matrester åt den genom fönstret eller om man var tvungen att montera fast en ny kedja ute på bakgården då den "helgalna" hunden, socialt dysfunktionell på grund av brist på kontakt med människor och andra hundar, slitit sig från den gamla.

Synen på djur i Ungern är allt som oftast inget att hurra för. Ytterst få människor där uppvisar någon slags empati för djur. Att få stenar kastade på sig, sparkar och slag är vardag och snarare en regel än ett undantag, speciellt om man är en gatuhund. Folk kan till och med ha egna hundar som dom tar hur väl hand om som helst, men dom stackars hemlösa stackars satarna ses som vidriga monster som allra helst borde misshandlas till döds, straffas för att dom hade oturen att som små valpar hamna hos någon totalt känslobefriad idiot som sedan kastade ut dom på gatan.

Förutom dunplockandet så är gås- och anklever en stor delikatess i ungern. Lite av en nationalgrej nästan. Även denna lever framställs genom vidriga metoder. Djuren tvångsmatas, ofta genom sond, med gigantiska mängder mat i ungefär en månads tid, oftast mosad majs, och sedan slaktas fåglarna. Behandlingen med all mat får levern att svälla till ungefär tio gånger sin normala storlek och säljs som lyxig delikatessmat. För att ni lite lättare ska förstå så citerar jag Fria Tidningen:

”Tänk dig in i följande: under en följd av dagar kommer du att tvångsmatas med 13,5 kilo spagetti per dag. Tre gånger dagligen kommer någon att hålla fast dig för att pressa ned dessa matmassor genom din strupe. Du kan inte undkomma. Om det vill sig riktigt illa kommer du under något av de tillfällen som du tvångsmatas att kvävas till döds genom att maten felaktigt pressas ned i din luftstrupe, det är inte ovanligt. Kanske kommer även något av dina inre organ att sprängas sönder av överbelastning. Om inte, så kommer du att få uthärda tvångsmatningen tills din lever efter cirka en månad har svällt upp till tio gånger sin normala storlek. Då dödas du och din lever tas ut för att säljas på restaurang.”

Men, bara för att gås- och ankplågeriet inte kommer som någon nyhet för mig så betyder det inte att jag inte blir upprörd. För upprörd blir jag, mins sagt. Världen är sjuk och vidrig. Skriv på!

Till bloggens startsida


Kommentarer
Postat av: Anders

såg också programmet då jag satt o åt, fyfan vad inåthelvete äckligt det var, stackars djur :(

2009-02-02 @ 16:51:06
Postat av: Yllet

Jag är ju inte superblödig i vanliga fall. Men när det gäller djur så krävs det inte mycket för att jag ska deppa ihop totalt. lästa srtikeln på jobbet och var helt förstörd efteråt.



Man kan inte tro ett det är sant, att människor kan bete sig på det här sättet.



Önskar att man kunde göra någonting!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback

Min profilbild