Ich bin ein Berliner

Det är way past bedtime för mig eftersom jag ska upp 05:30, men istället för att sova så ser jag på filmer om Berlinmuren.

Det har nu gått 20 år sedan muren föll och alldeles tårögd sitter jag och ser på dom glädjescener som utspelade sig där och då. Själv minns jag inte mycket av östtyskland, även om bilade igenom det flera gånger under min barndom. Det enda jag egentligen minns är när vårat avgasrör på vår Volvo 740 pajjade utanför Dresden och farsan fick världen vredesutbrott. Började vråla, slet loss avgasröret, och kastade det i buskarna. Detta utspelade sig i en såndär parkeringsficka vid sidan av en autobahn. Det var egentligen inte avgasröret i sig som gjort honom mest upprörd, utan det faktum att vi straxt innan köat så förbannat länge i en asvarm bil i ett asvarmt väder, att vi kom av schemat helt och hållet och därmed riskerade att missa vår färja från Rostock. Motorn höll på att koka så vi var tvugna att sitta med värmen på för fullt i bilen. Det var säkert 35 grader varmt utomhus den dagen.



Ich bin ein Berliner - Som John F Kennedy sa den 26 juni 1963.


Men än idag finns spåren av det delade Tyskland kvar. Rester av Berlinmuren, Branderburger Tor som låg mitt på gränsen och Checkpoint Charlie bland annat. Men inte någonstans var öst-tiden så påtaglig som när jag var i Leipzig och Halle. Hur förfallet och grått allt fortfarande var, vid tidpunkten 18 år efter murens fall. Jag verkligen hatade Leipzig och Halle för dess fulhet.



Branderburger Tor, Rester av Berlinmuren, Checkpoint Charlie

Till bloggens startsida


Kommentarer
Postat av: Yllet

Vi har en kund som är gift med Berlinmuren. BEAT THAT!



Det är alltså inget skämt.

Hon heter Eija-Riitta Berliner-Mauer.



http://www.berlinermauer.se/

"I needed a strong support in my life...

and I found YOU - my beloved Berlin Wall!"



"Our wedding

We eventually married on June 17, 1979 at Groß-Ziethener Straße in Berlin. On that day I took my husband's name, Berliner-Mauer. That is "Berlin Wall" in German, which is my husband's first language.



We have been together now for many years, spiritually if not physically. Like every married couple, we have our ups and downs. We even made it through the terrible disaster of November 9, 1989, when my husband was subjected to frenzied attacks by a mob.



But we are still as much in love as the day we first met. We may not have a conventional marriage, but neither of us cares much for conventions. Ours is a story of two beings in love, our souls entwined for all eternity."



SKEEEEEEEVT?

2009-11-09 @ 15:09:33
URL: http://yllet.blogg.se/
Postat av: ArreliuS

Undrar vad den sexuella läggningen kallas.

2009-11-10 @ 14:44:00
URL: http://www.arrelius.se/live
Postat av: Ida

objektumsexualitet

2009-11-13 @ 16:00:12
URL: http://idarn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback

Min profilbild