När man envisas med att göra sådant som inte är bra för en...

Och nu menar jag inte saker som att lukta på sin egen hand efter man kliat sig i skrevet osv. Nej, utan att titta på djur. Djur till försäljning.

Jag blir alltid otroligt illa till mods av att se djur som är till försäljning. Lika mycket i djuraffär som på annons. Men jag kan ändå inte låta bli att titta, fast jag vet så väl att jag verkligen inte borde. Jag får ont i magen. Vill rädda allihopa. Men eftersom det är omöjligt får jag ännu mer ont i magen.

Jag surfade nyss in på blocket, djurdelen först givetvis. Såg en bild på en Border Collie i gul väst och klickade.

"Jag har en border collietik på 8 år som jag nu vill sälja.
Anledningen är att hon inte längre trivs så bra hos oss då vi har både valp och bebis."


Det känns som det är så väldigt lätt för vissa att göra sig av med en familjemedlem efter 8 år. Ja, i beskrivningen låter det som att det är för hundens bästa, det är för mycket för den med både baby och valp. Men rent spontant känner jag, är det inte bättre att lämna tillbaka valpen och behålla sin gamle trogna vän? Med tanke på hur tiken beskrivs i annonsen så verkar det vara världens bästa hund.

"Hon är snäll, extremt lydig och lättlärd. Hon är den blyga typen som inte märks så mycket.
Man behöver nästan aldrig vara sträng mot henne. Hon är anpassningsbar och kan hänga med på det
mesta, men hon har hellre inga problem med att vara ensam hemma. Hon bryr sig inte så mycket om
andra hundar och skäller sällan."


Det är många som säljer både hundar och andra djur till båda höger och vänster. Andra klassiker är personen med en "4 månader gammal valp som nu söker ett nytt hem pga. ändade hem/arbets/livs/familjeförhållanden", kaniner som skänkes för att "barnen tröttnat", 100-kronors katter och folk som föder upp smådjur till förbannelse, inte får dom sålda, och rear ut dom för 10 kronor styck.

Det gör mig så otroligt arg och ledsen att folk tar så lätt på det här med djur, och tycker att det bara är slit och släng-prylar. Vad är det som gör att vissa människor ser det så? Och vad är det för människor som går ut och
gräver ner levande 3-veckors kattungar i skogen? Vad är det för jävla fel på folk?!

Till bloggens startsida


Kommentarer
Postat av: Sarah

Ah det där lackar jag också ut på! Speciellt dom som skaffat ett djur för att sedan göra sig av med den efter några månader pg "ändrade förhållanden".

Så många som skaffar djur för studen och fattar inte att djuret ska man ska i flera flera år.



Postat av: Linda

känner likadant. men kollar djur på blocket iaf och ojjar mig över att jag inte bor på en enorm gård och kan ta hand om alla ensamma hundar och lamor, kaniner eller undulater som folk vill bli av med. borde vara licens på att ha djur tbh.

2010-08-29 @ 11:18:53
URL: http://konstigtattvaraela.blogg.se/
Postat av: Anonym

instämmer,go, go girls!

2010-08-29 @ 13:17:59
Postat av: Verra

2010-08-29 @ 14:16:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback

Min profilbild