Nygammal mus och en svart doktorand

Trots att jag i veckor gråtit i fosterställning över min trasiga mus har jag inte tagit mig an att fixa en ny. Den jäveln har dubberklickat istället för att enkelklicka, ivlabd inte gått att klicka med alls, fått min webbläsare att hänga sig otaliga gånger etc. Förstå min lycka när jag idag, av en ren händelse, råkade hitta en gammal diamondback, dessutom helt felfritt fungerade. Åååh, lycka!

Vidare till en helt annan, helt galen, grej jag tydligen lyckats missa helt och hållet, nämligen
detta.

"Den färgade kvinnan är verksam på en av Umeå universitets institutioner.
Hon fick ett nytt lösenord, innehållande orden ”svarte-Pul”.
– Förnedrande och kränkande, den som gav mig lösenordet visste ju om att jag var färgad.
Hon upplevde hela situationen som oerhört jobbig, inte minst när förklaringen kom.
– Jag fick veta att det handlade om en olyckshändelse.
Nu har kvinnan anmält det hela till, diskrimineringsombudsmannen, DO.
– När hon kontaktade mig och berättade om det nya lösenordet agerade jag och såg till att lösenordet byttes.
Det säger prefekten på den aktuella institutionens.
Fick hon någon ursäkt?

– Det är jag ganska säker på. Hon är doktorand hos oss men finns inte i Umeå."


En doktorand, vilket jag antar då är en relativt välutbildad person, blir alltså upprörd av ordet svart då hon accosierar detta till sin egen hudfärg. Föraktar hon sin hudfärg or what? Och varför i helvete tog det 1,5år att anmäla detta till DO? Skön brud.

Eller, är det hela bara ett skämt? Jo, så är det nog.

Till bloggens startsida


Kommentarer
Postat av: ArreliuS

Det borde vara olagligt att publicera dåliga aprilskämt i maj

Postat av: ela

dom skulle svarat "- men du är ju brun, inte svart"

2010-05-09 @ 19:15:54
URL: http://konstigtattvaraela.blogg.se/
Postat av: Linn

Gillar om det du skrivit! Skojigt att se lite prima saker och inte bara det generella grejerna som man kan se om hela tiden. ;)

2010-12-01 @ 15:35:58
URL: http://jade.se/paketresor/bali

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback

Min profilbild