LOGIKEN?

Idag är jag sjukt sne, jag har skrivit arga mail  så mina fingrar blöder. Arga mail i mammas namn, hon har stått och hejat på bakom.

Det hela handlar om Sensus, för den som inte vet vadfa Sensus är så är det ett företag som bland annat håller i de där underbara kurserna som AMS alltid hade förut. De har även ett såkallat "Öppet gymnasium", motsvarigheten till Komvux typ. Ingen kan ju knappast ha undgått att den nya regeringen med Freddan i spetsen har sett till så AMS-utbildningarna mer eller mindre tagits bort helt, detta gör bland annat att Sensus får in mindre pengar och att sjukt mycket lokaler står tomma. (Mammas och några andras kontor ligger i ett nybyggt hus 100 meter bort istället för att ligga i Sensus-huset som har gott om plats. Why? Dunno.

Även det öppna gymnasiets verksamhet kommer att minsta kraftigt då kommunen inte vill ge bidrag nåmer för vuxenutbildning. Det är nu vi kommer till det roliga. Min kära mor som på intet sätt är utbildare, kurssäljare eller liknande har fått sparken. Sparken för att företaget vill spara pengar och satsa att ha mer utbildningar. Öh, vafan? Mer utbildningar? De har ju knappt lyckats sälja en enda sedan de största klienterna AMS och Öppna Gymnasiet mer eller mindre tackat för sig. Det mamma gör är att ha hand om fakturor och annat krafs, sådant som någon måste sköta på alla företag, ingen överflödig tjänst i mina ögon.

Nu till det som är ännu roligare, Mamma får sk. "lönebidrag", eftersom hon jobbar halvtid ligger hennes lön på ca 10k. Lönebidraget är 80% av lönen vilket innebär att hon endast kostar företaget ~2000 kronor i månaden. Även mammas två arbetskamrater som får sparken nu är sk. administratörer med 80% lönebidrag. Företaget kommer alltså tjäna hela 6000 kronor i månaden på att avskeda tre stycken jävligt billiga men förbannat bra anställda. (Per år sparar Sensus 72k på att avskeda dessa, företaget har fått order om att de måste spara in 4.3 miljoner på 3 år. Hur tänkte dom?) Att spara in på de dyra lokalerna, eventuellt ta sig en titt på alla överflödiga utbildare och säljare som uppenbarligen inte lyckas göra sitt jobb med att sälja in kurser finns inte.

Kanske har jag extra svårt att se logiken i detta eftersom det är min älskade mor det handlar om, men alltså... vafan.  Lär bli jävligt kul för henne att häcka på AMS hela dagarna och söka jobb sen; "Tjena, jag har ~10 år kvar till pension, är 50% sjukskriven och kan därmed inte arbeta med bla, bla och bla. Jag är dessutom invandrare, anställ mig plz." FÖGA JÄVLA TROLIGT ATT JAG LÅTER MOR MIN FÖRNEDRAS SÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!!

<3 Mamma

Till bloggens startsida


Kommentarer
Postat av: Anonym

<3 Bettan! Håper Sensus dör

2007-06-16 @ 04:02:10
Postat av: Morten

Bettan er best! håper sensus brenner godt i helvete

2007-06-16 @ 04:03:08
Postat av: Cappie

Kul... Jävligt kul. Särskilt eftersom Reinan och Co. profilerade sig som det nya arbetarpartiet. Logiskt? Knappast, men vafan, har man väl vunnit får man göra vad man vill, eller hur?
Det är lika bra att vänja sig, för i det nya, härligt blåa Sverige finns inte utrymme för vare sig halvtidare, sjuka eller andra avvikare. Nepp, nepp, här skall det jobbas på riktigt och de som inte kan bestraffas med någon lämplig ekonomisk piska. Blod, svett och 16-timmars arbetsdag är framtidens melodi, passar man inte in, ja, då ska det svida lite extra.
Blir fan fetlack... Hoppas det löser sig med din mor.

2007-06-19 @ 13:39:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback

Min profilbild