Mina meningslösa omdömen.

Som det ESC-freak jag är har jag givetvis under programmets gång skrivit lite om varje låt. Läs eller skit it:


Bosnien Herzegovina - Rijeka bez imena
: Jag gillar inte att Christian Luuk slänger in sina personliga åsikter om låtarna hela tiden, men denna låt kallade han lam, och jag kan inte annat än hålla med. Jag kan inte heller bestämma mig för om det är bosniska som är ruskigt otacksamt språk att sjunga på eller om det är bruden som är kass.


Spanien - I Love You Mi Vida: Utstyrsel, persontyper och koreografi luktar Backstreet Boys under sent nittiotal. Låten svänger och är medryckande, men grabbarnas röster var inte jättemycket att hänga i granen. Blonda ser ut som Chippen Wilhelmsson. :) (Haha, detta påpekade även Luuk efter att bidraget var slut!)


Vitryssland - Work your magic: Jag gillar skynkena som åker fram och tillbaka i början med tjejerna som dansar framför. Låten är helt okej, kommer nog få en hyfsad placering.


Irland - They Can't stop The Spring: Låter...irländskt, musiken är fin. Sångerskan lyckades dock med fenomenet att inte ta en endaste ton rent under tre minuter.


Finland - Leave me alone: Jag gillar låten, snygg tjej osv, men samma "stil" på musiken vinner sällan två år irad. Lite Evanescence-copycat över bidraget, och nästan samma genre som förra årets finska vinnare Lordi.


Makedonien - Mojo svet: Etniskt sound på låten - bra! "Bidraget Mojot svet, "Min värld", handlar om hur musik struntar i gränser och binder samman nationer oavsett folk vill eller inte." - så står det på SVTs hemsida. Vackert! Och vilka snygga ben hon har! (Anna Sahléhe-look)


Slovenien - Cvet z juga: Påminner om Nightwish, dvs, någon form av hårdrocksopera. Jag gillar inte opera och inte heller Nightwish.


Ungern - Unsubstanial Blues: Utan att verka partisk, blev positivt överraskad av Ungerns biddrag. De har detta år släppt det gamla öststats-clown-konceptet med låtar som kanske hade funkat nångtstans under tidigt 90-tal och moderniserat sig. Sång på engelska, som inte heller är typiskt öststatsdålig, hon har tränat rejält sedan hon vann idol 2005! Vet inte om låter håller i ESC dock.


Litauen - Love or Leave: Jag tycker om låten men den funkar inte i ESC. Hade hon inte sjungit på engelska hade jag nog inte uppskattat den lika mycket.


Grekland - Yassou, Maria: Killen som skall "spela" casanova ser mer ut som...en 16 år gamal Darin. Hade varit snyggare om lilldarins kläder på något sätt matchat dansarnas, eller tvärtom. Ser lutsigt ut. Men relativt catchy låt och tros-chock, det gillar vi!


Georgien - Visionary Dream: Jag hatar den här låten. Blir rent ut sagt förbannad av allt oväsen och skrikande, vill bara stänga av TVn i ren frustration. Epilepsivarning. Bättre nu andra gången ärn första måste jag dock erkänna, då jag istället ville skjuta mig själv.


Sverige - The Worrying Kind: Då jag varit ett The Ark-fan från första stund så kan jag ju inte annat än gilla det här heller. Ola är så söt :D (Men framträdandet var bättre under de svenska finalerna, saknar hissen!) Får se om det går vägen, utförandet påminner ju om norges bidrag 2005, Wig Wam - In my dreams.


Frankrike - L'amour á la francaise: Killen med katten på axeln ser ruskigt rolig ut. Jag kan inte franska, men tydligen så drev de med sig själva i texten, bonuspoäng för det. Lite för mycket pajas över det hela, men jag kan inte låta bli att gilla melodin på låten.


Lettland - Questa Notte: Älskar hattarna men förstår inte riktigt hur denna kunde gå vidare från semin framför några andra låtar. Ganska vacker ändå, men inte schlager imo. Dom sjunger på italienska!


Ryssland - Song #1: Favorittippad, men inte för mig. Finns nog ett 10-tal låtar jag gillar betydligt mer. Gluggen mellan framtänderna på fronttjejen stör mig!!! "My bad ass is spinning for you"... well :)


Tyskland - Frauen regier'n die Welt: Jag gillar det här! Men troligtvis, trots att han sjunger det mesta på tyska, så är detta lite för amerikanskt för de flesta. Tysk Frank Sinatra.


Serbien - Molitva: En av mina absoluta favoriter i tävlingen. Lotta Bromé-kopia står för sången. Bihangens kläder är nice, me lieks! (Lotta Bromé-likheten påpekades även utan Luuk)


Ukraina - Dancing lasha tumbai: För mycket pajas för mig, kul för dagisbarn kanske...och för min pappa. Men alla som är någorlunda normala hatar förhoppningsvis detta. Man liksom sitter och skäms framför TVn, att förnedra sig själv och tävlingen såhär mycket, shit. Får säkert en bra slutplacering vilket kommer göra mig skitsne.


Storbritannien - Flying The Flag (For you): Ännu en låt, som liksom den föregående, skulle passa utmäskt på "Hits for Kidz". Löjlig europop, men jag uppskattade "säkerhetsinstruktionerna", haha. (Ja Morten, duvet. Dra i snöret!) Men ska få credz för snyggast "bakgrundsbild" med, cleana vita flygplan på blå bakgrund. Det höll jag på att glömma nämna.


Rumänien - Liubi Liubi, I love you: Majoriteten av de sex stycken som sjöng i detta gäng verkade mer eller mindre vara totalt tondöva. Kul bidrag..eh(?), får nog röster av grannländrna, men mer?


Bulgarien - Water: Trummorna e nice, "technon" är mindre nice, likaså tjejens min när hon trummar samt hennes röst när hon sjunger. Låter inte som någor annat bidrag - nyckeln till framgång i ESC -07?


Turkiet - Shake it up shekerim: Låtnamnet bådar gott, och låten är catchy men ganska enformig. Lite Justin Timberlake över beatet, sången är även den väldigt enformig dessvärre. "SHAKE IT"-skyltarna på scen är för mycket för min smak, ser löjligt ut, men jag älskar dansösernas hår och kjolar!


Armenien - Anytime you need: Träd med toapapper i och Enrique Iglesias som sjunger, typ. Flöjten som spelar i ungefär 2 sekunder nånstans mitt i låten får det att låta smått armeniskt. Killen sjunger bra men på tok för seg låt för min smak. Snyggt blod på skjortan i slutet, pluspoäng! Hade kanske fattat varför han började blöda om jag orkat lyssna på texten också.


Moldavien - Fight: Otäckt häng på brallorna! Man sitter liksom och är orolig för huruvida de skall sitta kvar eller ej. Med rätt sångerska skulle denna låt säkert rocka, Evanescence typ.

Till bloggens startsida


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback

Min profilbild